Genel Bilgi

Kliniğimiz

PERİODONTİ

Dişeti Çekilmesi Nedir ?

Diş etlerinin diş eti sınırının mine seviyesinin altına inmesi ile birlikte kök yüzeyinin açığa çıkmasıdır. Diş eti çekilmesi her bireyde görülebilir. Özellikle yakınlarında diş eti hastalığı olan kişiler daha dikkatli olmalıdırlar. Diş hekimlerine periyodik kontrollerini yaptırmalıdırlar.

Nedenleri

Dişeti çekilmelerinin meydana getirdiği sorunlar

Estetik bozukluk

Aşırı dentinduyarlılığı;ı
iDişeti  çekilmelerine bağlı olarak açığa çıkan kök yüzeyleri çoğunlukla, kökün en dış tabakası olan sement ile örtülü değildir. Kökün orta tabakası olan dentin dokusu açığa çıkmıştır. Bu dentin dokusu termal, kimyasal ve mekanik uyaranlara karşı çok hassastır. İlaçlarla başarı sağlanamıyorsa ilgili bölge bir dolgu maddesiyle örtülebilir.

Dişeti Hastalığı

Diş eti hastalığı diş eti çizgisi boyunca diş etlerinin iltihaplanmasıdır. Bu iltihaplanmanın ilerlemesi durumunda dişleri çevreleyen ve destekleyen kemik de etkilenir.

Sağlıklı Dişeti

Sağlıklı  dişeti açık pembe renkte, sıkı kıvamlı, mat, diş ile birleştiği yerde bıçak sırtı gibi sonlanan, kurutularak çıplak göz ile bakıldığında yüzeyinde portakal kabuğunu andıran pütürler görülen bir dokudur. Diş ile dişeti arasında yaklaşık 1-1.5 mm lik bir aralık bulunur. Bu aralık dişeti oluğu olarak adlandırılır. Periodontal hastalıklar işte bu dişeti oluğundan kaynağını alır. Sağlıklı diş etleri fırçalama sırasında kanamaz.

Diş taşı nedir ?

Dişler  düzgün temizlenmediğinde, üzerilerinde ve aralarında biriken yiyecek artıkları bakteriler üretirler. Bakteri plağı dediğimiz bu birikintiler, diş çürüklerinin ve dişeti iltihaplarının baş sorumlusu olup, zamanla tükürük ile birleşerek diş taşlarını oluştururlar.

Dişeti hastalıkları nasıl ilerler

rDişler  fırçalanmadığı zaman dişlerin üzerinde kalan birikintilere bakteri plağı denir. Bu plak içindeki bakteriler tarafından üretilen zararlı maddeler diş etlerine zarar verir. Bu maddeler diş etlerinin etrafındaki destek dokularını yıkar, diş etini dişe sıkıca bağlayan lifler yıkıma uğrar dişeti dişlerden uzaklaşır, oluşan periodontal ceplerde daha fazla bakteri plağı ve diş taşı birikir. Periodontal hastalık geliştikçe cepler daha da derinleşir. Böylece bakteri ve ürünlerinin daha derin dokulara ilerlemesi kolaylaşır kemiğe kadar ilerler ve dişi destekleyen alveol kemiğinde de yıkım başlar. Dişlerin kemik desteği yok olur bu safhaya kadar tedavi edilmez ise dişler sallanmaya başlar ve sonunda çekilir.

Sağlıklı diş etleri için dikkat etmeniz gerekenler

Diş hekimine düzenli gidilerek kontrollerin yaptırılması son derece önemlidir. Günlük ağız bakımı diş taşlarının oluşumunu en az seviyede tutmakla beraber tamamen önleyememektedir. Bir diş hekimi tarafından yapılacak diş taşı temizliği; sizlerin diş fırçası, diş ipi ile temizleyemediğiniz bölgelerdeki sertleşmiş diş taşlarının ortamdan uzaklaştırılmasını sağlar.

Dişeti hastalıklarının belirtileri nelerdir?

Dişeti hastalıkları bazen hiç bir belirti vermeden de ileri safhalara ulaşabilir. Bu nedenle düzenli aralıklarla diş hekimine gitmek son derece önemlidir.

Nedenleri

Yetersiz ağız hijyeni

En önemli nedeni ağız hijyeni eksikliğidir. Kişide eğer bir de dişeti hastalıklarına yatkınlık ve sebepler var ise ağız bakımını en iyi seviyede tutması gerekir.

Diş ve diş etlerinin korunması için günlük ağız bakımı doğru ve düzenli yapılmalıdır. Yani dişler günde 3 kere 2 dakika doğru olarak fırçalanmalıdır. Dişlerin üzerindeki bakteriyel plak uzaklaştırılmalıdır.

Günlük ağız bakımı işlemleri diştaşı oluşumunu en az düzeye indirebilir, ancak tamamen önleyemeyebilir. Diş fırçası, diş ipliği veya diğer temizlik araçları ile ulaşılamayan bölgelerin temizliği de gereklidir. Bununla ilgili en iyi bilgiyi yine sizi diş hekiminiz verecektir bu yüzden diş hekimine düzenli aralıklarla kontrole gitmek çok önemlidir.

Diyabet, şeker hastalığı Diyabet  hastaları dişeti hastalıkları açısından yüksek risk grubuna girerler. Kişilerin enfeksiyona çok açık olduğu, kontrol altında olmayan diyabet gibi durumlarda dişeti hastalığı genellikle çok daha şiddetlidir ve kontrol altına alınması daha güçtür. Mutlaka rutin dişeti kontrollerini yaptırarak ağız hijyenlerine ayrıca özen göstermelidirler.

Kötü beslenme

Vücudun, immun (bağışıklık) sisteminin zayıflamasına ve buna bağlı olarak, dişeti enfeksiyonu da dahil olmak üzere enfeksiyonlarla mücadelesinin zorlaşmasına neden olur.

Genetik yatkınlık

Eğer genetik bir yatkınlığınız var ise ağız bakımının kötü olması ile dişeti hastalığının gelişme olasılığı 6 kat daha artar. Ailede dişeti problemi olan bir kişi var ise mutlaka bir diş hekimine kontrole gitmelisiniz.

Sigara

Sigara kanser, akciğer, kalp hastalıkları gibi bir çok önemli rahatsızlıklara sebep olur. Tüm bunların dışında ağız içi mukozası ve diş etleri için de çok zararlıdır dişeti hastalıklarının gelişmesine ortam hazırlar

İlaç kullanımı

Doğum kontrol hapları, anti-depresanlar, kalp ilaçları gibi bazı ilaçlar ağız sağlığınızı etkiler. Bu yüzden bu ilaçlardan birini kullanıyorsanız lütfen diş hekiminize söyleyin ve ağız bakımınıza önem verin.

Hormonal değişiklikler

Hamilelik, ergenlik, menapoz, mensturasyon gibi hormonal değişikliklerin yoğun olduğu dönemlerde dişetleri daha hassas olur en ufak bir uyarana bile normalden daha fazla tepki verir ve bu da dişeti hastalıklarının oluşması için zemin hazırlar. Bu dönemde ağız hijyeninize ayrıca özen göstermeniz gerekmektedir.

Stres

Hipertansiyon, kanser gibi pek çok rahatsızlığın nedenlerinden biri olmasının yanında dişeti hastalıklarının da risk faktörlerindendir. Araştırmalar göstermiştir ki periodontal hastalıklarda dahil olmak üzere stres vücudun enfeksiyonla mücadelesini, hastalıklardan korunma kabiliyetini zorlaştırır.

Diş sıkmak ve gıcırdatmak

Sürekli diş ve diş etlerine gelen mikrotravmalar nedeniyle periodontal doku yıkımına sebep olur. Diş etlerindeki çekilmenin bir sebebi de diş sıkmaktır. Eğer böyle bir alışkanlığınız var ise bu travmaların zararını engelleyecek plaklar yapılması gerekir. Diş hekiminiz size en uygun olanı söyleyecektir.

Kötü yapılmış kuron köprü ve dolgular

Dişetine basan ve taşkın yapılmış dolgu, kuron ve köprüler dişetlerinde problem meydana getirir.

Bazı hastalıklar

Lösemi, AIDS gibi vücudun savunma sistemini etkileyen hastalıklar dişetlerinin durumunu daha kötü bir hale getirebilir.

DİŞ ETİ HASTALIĞI AŞAMALARI

Gingivitis (Dişeti İltihabı): Dişeti hastalığının en erken aşamasıdır, dişeti çizgisinde plak birimi sonucunda oluşan dişeti iltihabıdır. Diş ipi kullanılmadığı ve dişler her gün fırçalanmadığı takdirde, dişeti dokusunu tahriş eden toksinler üreterek dişeti iltihabına neden olabilir. Fırçalama ve diş ipi kullanılması esnasında dişetleriniz kanayabilir. Dişeti hastalığının bu ilk aşamasında hasar önlenebilir, çünkü dişi tutan kemik ve bağlı dokuları henüz etkilenmemiştir.

Periodontitis: Bu aşamada, dişlerinizi tutan destek kemik ve lifler geri döndürülemez biçimde hasar görmüştür. Dişeti çizgisinin altında, gıda ve plakları hapseden bir cep oluşmaya başlayabilir. Diş tedavisi uygulanması ve evde özenli bir ağız ve diş bakımı hasarın ilerlemesini genellikle önleyebilir.

İlerlemiş Periodontitis: Dişeti hastalığının bu son aşamasında, dişleri destekleyen lifler ve kemik hasar görerek, dişlerin sallanmasına neden olabilir. Bu durum ısırma şeklinizi etkileyebilir ve yoğun tedavi ile dişler kurtarılamaz ise, dişlerin çekilmesi gerekebilir.

TEDAVİ ŞEKİLLERİ

Diş hekiminiz tarafından yapılacak profesyonel diş temizliği, birikerek ve sertleşerek diş taşına dönüşmüş plakları temizlemek için tek yoldur. Düzenli olarak diş hekiminizi (yılda iki kez) ziyaret ederek, erken evredeki diş eti hastalığı daha ciddi bir duruma dönüşmeden tedavi edilebilir.

Eğer diş eti hastalığı ileri bir evredeyse, hastalıklı olan periodonal cepleri ve diş etindeki enfeksiyonu tedavi etmek için diş taşı temizliği ve kök düzeltmesi işlemi uygulanabilir. Diş hekimi ultrasonik bir diş taşı temizliği aleti kullanarak dişeti çizgisinin üzerinde ve altında biriken plağı, diş taşlarını ve yiyecek artıklarını temizler. Diş ve kök yüzeylerini elle temizleyerek pürüzsüz ve hastalıktan tamamen arınmış hale getirir. Diş taşlarını temizlemek için bazen lazer tedavisi de uygulanabilir. Periodontal cepler 5 mm'den daha derinse ve ayrıca hastaya orta veya ileri periodontitis  tanısı konulmuşsa, periodontal ceplerin derinliğini azaltmak ve kaybolan kemik dokusunu yeniden kazandırmak için Gingival Flap ameliyatı (Diş Eti Ameliyatı) yapılabilir.

Telefon 0 (232) 237 30 29

Email info@bilimdispoliklinigi.com

Adres 4019 Sok. No:55 D:1 Karabağlar-İZMİR

Bilim Diş Polikliniği

Adana Diş Hekimleri Odası internet sitesinden alıntı yapılmıştır.
Bu sitenin içeriği, kullanıcıyı bilgilendirmeye yönelik hazırlanmıştır. Sitede yer alan bilgiler, hiçbir zaman bir hekim tedavisinin ya da konsültasyonunun yerini alamaz.
Site içeriği, asla kişisel teşhis ya da tedavi yönteminin seçimi için değerlendirilmemelidir.